mandag, august 21, 2006

Første livstegn fra Øytun

Her kommer første livstegn fra kalde nord. Eller, kalde nord blir i grunnen litt feil. Det er ikke blitt så kaldt her enda at det gjør noe. I går var jeg på tur opp til en gamme som skolen eier, og da var det så varmt at vi kunne vandre i t-skjorte =) Gammen ligger en god times vandring fra skoleområdet og rommer plass til tolv stykker, hvis man ikke har så alt for stor intimsone da... Vi er 99 elever fordelt på syv internater oppkalt etter ulike fjell i området. På mitt internat, Bæskades, er vi 16 stykker og er fordelt på to etasjer med felles dusj, toalett, kjøkken og stue. Har det finfint vi! Jeg havnet på enerom da, til tross for at jeg skulle bo på dobbeltrom. Men jeg tror kanskje det er like greit, det er ganske intenst sosialt sett uansett.

Den første terroraksjonen ble satt i gang i går av Alta-qaida, som vi kaller oss :P Et internat stod så og si tomt da de som bodde der valgte å sove ute under åpen himmel, ved et vann ikke så langt fra skolens område. Da slo vi til må dere vite, og tok alle skoene som de hadde stående i yttergangen og gjemte de rundt omkring på tunet. Men de fikk hint om hvor de kunne finne dem da, en natursti skrevet på rim. I tillegg tok vi ut stikkontakten til komfyren deres, stjal alt dopapiret og la bestikket deres i en bolle med vann som vi plasserte i fryseren. Også snudde vi kjøleskapet, viktig å få med. Hevnen blir vel søt kan jeg tenke meg...

Naturen i Alta er skjønn, og friluftslivsmulighetene er uendelige. Her kan man fiske, padle både kajakk og kano, klatre (skolen har en egen klatrehuk), sykle, jogge, vandre på isbre og gå turer så klart i mange ulike fjellandskap. Om vinteren er det bare å spenne på seg skiene og gå på tur, enten i skiløypene, lysløypa eller til Alta sentrum om det er av interesse. Ikke så langt fra skolen er det og et skianlegg som øytunelevene er flittige brukere av. Gjett om jeg gleder meg til en skikkelig vinter for en gangs skyld! Her er nemlig været ganske så stabilt, i motsetning til Trøndelag. Er visstnok mange altaværinger som ikke eier regnklær, så det sier jo sitt om nedbørsmengden.

I morgen skal linja mi, arktis, overnatte i Skoddevare som er fjellet like bak skolen. Varre betyr fjell på samisk hvis man lurte på det. Skal lære meg orientering ordentlig, så nå blir det slutt på å gå hundreogåtti grader feil ;) Er dårlig med bilder denne gangen, men skal prøve å få lagt ut noen etterhvert som jeg får tatt de. Snakkes da folkens, og kom gjerne med noen livstegn!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

savne kristin min æ:(:( Håpe du har det fint! masse love fra maridin<3<3

18:55  
Anonymous Anonym said...

ævå savne dæ. ;/ <-- tenk dæ kordan æ sjer ut når æ gjør den grimasen der da. Oppdatere bloggen min da. Også må æ ta mæ en telefonsamtale med dæ når du kjem ned fra fjellan. Gla i dæ pia mi! ;D :* <3lig hilsen stinedin.

23:40  
Blogger Frk.Berge said...

søte pijene mine. gleder meg masse til desember allerede jeg, da får jeg se dere igjen :D lykke til på brundalen! tenker på dere <3

21:21  
Anonymous Anonym said...

Æ lure veldig på ka som ska te for at du ska lær dæ å bruk kart og kompass. Etter 1 år på Øytun går det kanskje bedre... Flatt og øde landskap e vanskelig å kombiner med dogåing, ja. Kamuflasjedrakt e en fordel.

21:07  
Anonymous Anonym said...

Hjelp.. Levve du enda? <3 Stine

13:24  

Legg inn en kommentar

<< Home