onsdag, mai 02, 2007

Påske og tur til Svalbard

Nå er det lenge siden jeg har skrevet. Mye har skjedd siden sist, så dette blir et kort referat fra det viktigste som har skjedd. I påska var jeg først på fellestur med en gjeng fra skolen, deretter skulle jeg bestige åtte topper med Fredrik og Øystein, men på grunn av mye vind ble det med Komsa og Raipas. Så da haiket jeg til Karasjok med Helene og Ingrid hvor vi bodde en gjeng i huset til tanta til Simen i klassen. Det var maks kos =) Der gikk dagene med til å slappe av, nyte sola og dra på trippelkonsert med Tungtvann, TNT og Intrigue som er et samisk heavyrock band. Skoyskoyskoy!

Den 13. april reiste jeg til Longyearbyen med klassen. Vi startet vandringen dagen etterpå og var ute i Guds frie natur i ti herlige dager. Målet var Fridtjofhavna med fuglefjell og den nydelige Fridjofbreen. Etter et par dager kom vi inn i Reindalen som strekker seg sør-vestover mot kysten.

Etter et par dager kom vi inn i den gedigne Reindalen som strekker seg sør-vestover mot kysten. En utrolig vakker dal omkranset av majestetiske fjell som en ikke kan finne maken til andre steder. Etter hvert som vi nærmet oss Van Mijenfjorden og kysten fikk vi se mye sel på isen. Det finnes mange fangsthytter på Svalbard og en av dem er Camp Morton. Der har faren til Anja bodd alene i 16 måneder da han var ung.
I Fridtjofhavna låg vi tre netter i basecamp og slikket sol. Dagene ble brukt på vakre fuglefjell, fangsthytter, speiding etter isbjørn og rolige dager rundt ”havneområdet” og breen. Ingen isbjørn ble observert, men vi fikk etter hvert beskjed om at en veldig(!) stor isbjørn hadde krysset sporene våre et par km fra leiren bare få timer etter oss. På Kapp Schollin fikk vi se to store hvalrosser, noe som er et mer sjeldent syn enn hvalross.

På turen ble klokka lagt bort og vi levde istedenfor i takt med naturen. Det var deilig å ta pause når vi var slitne og spise når magen sa fra istedenfor når klokken sa vi måtte. Vi levde bokstavelig talt under mottoet "det nytter ikke stresse". Vi stod som regel opp i åttetiden, spiste lønsj mellom tre og seks og spiste middag mellom klokken tolv og to på natten. Det er midnattsol fra og med 19.april på Svalbard, så det var vanskelig å skilne mellom dag og natt. Vi var utrolig heldig med været stort sett hele turen. Sol så godt som hver dag, god temperatur om dagen og 15-25 minus om kvelden og natta.

De siste dagene fortsatte som før, med strålende vær, vakker natur, isbjørnspor, polarrev og et rikt fugleliv. Vi fikk et nært møte med både svalbardrein og svalbardrypa som er svært nærgående i forhold til fastlands-Norge. Etter ni netter i telt ankom vi Lonyearbyen og alle fikk en etterlengtet dusj før en smakfull hamburgertallerken eller fiskesuppe på ”Huset”.

Jeg ankommer Værnes i halv sju tia på kvelden mandag 14. mai. Gleder meg masse til å se dere alle igjen ;D